28 września 2022 r.
Nowy sezon galerii „Cztery Ściany”, Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, rozpocznie wystawa Dory Hara. Ekspozycja malarstwa bezgruntowego na podłożu jedwabnym będzie dostępna od 3 października. Oficjalny wernisaż odbędzie się 10.10.2022 r. o godz. 19:00 w galerii na ul. Lea 29 w Krakowie. Prace będzie można oglądać do 5 listopada. Wstęp jest wolny.
Dora Hara jest artystką uprawiającą malarstwo oraz tworzącą instalacje malarskie z użyciem swoich prac osadzanych czasami w dość zaskakujących przestrzeniach, najczęściej współczesnej architektury. Jest autorką pojęcia: membrana/błona, czyli interfejsu dla malarstwa i przestrzeni. Specjalizuje się w monumentalnym malarstwie alla prima, na tkaninie jedwabnej, technicznie określanym malarstwem bezgruntowym.
Urodzona w Gdyni podróżniczka, miłośniczka życia i ludzi. Jej nadmorski rodowód widoczny jest zarówno w samej wrażliwości malarskiej, jak i w doborze techniki farb wodnych. Mimo licznych podróży i przeprowadzek na stałe związana z morzem, a dokładniej morska bryzą i szumem wiatru.
Abstrakcja uwalnia człowieka od materii świata codziennego, od obrazów przywiązujących nas do przedmiotu, miejsca, czasu i emocji. Abstrakcja wyprowadza duszę w przestrzeń duchową, pozwalając czasami spotkać się z istotą osobistej głębi. … Koła pulsują, przepływają, oświetlają, rozpływają, zagęszczają, hałasują, wyciszają, przebiegają, przenikając przez wiele artefaktów. Koliste kompozycje tworząc ponadczasowe pejzaże, stając się unaocznieniem istoty życia. Instalacje malarskie tworzone przez interwencję artefaktów site specific są dla mnie śladem dialogu-polemiki twórczej przestrzeni z istotą sztuki, gdzie proces kreacji nie ma końca. – Dora Hara.
Artystka wystawiała swoje prace m.in.: we Włoszech, w Japoni, Chinach, Urugwaju, Meksyku, Francji, USA, Taiwanie, Tunezji, na Ukrainie, w Rosji, Egipcie, Chorwacji no i oczywiście w Polsce poza ośrodkami akademickimi np. w BWA Bielsko Biała na zaproszenie Agaty Smalcerz.
Była zapraszana zarówno do prezentowania swoich prac, jak i pracy w jury kuratorów, artystów i w tym np. przez: Ministra Kultury i Sportu w Chinach, profesora Lin Lecheng z Pekinu, Kurator Alicję Haber z Montevideo, kuratora, profesora Kijo Hoshino z Fukushimy.
Jest laureatką i uczestniczką wielu konkursów, podczas których reprezentowała polską sztukę m.in. na:
- VII biennale Sztuki Chiny, Pekin, 2017 Montevideo WTA Muzeum Sztuki Współczesnej,
- międzynarodowym VIII i IX Biennale "Od Lozanny do Pekinu" w Shenzhen, Chiny w 2016 r., gdzie otrzymała nagrodę,
- Bielska Jesień.
Artystka była kuratorką wystaw krajowych i międzynarodowych, inicjatorką działań stanowiących płaszczyznę dialogu wartości artystycznych i kulturowych w tym międzynarodowych konferencji o sztuce:
- ?centrum/Peryferie!2017, Polska-Ukraina 2016,
- festiwalu Artimplant podejmującego działania edukacyjne, ekspozycyjne i dialogiczne w obszarze sztuk wizualnych.
Stworzyła autorskie pracownie: „Fusion design” i „Laboratorium Ekspresji Koloru.
Jest członkinią lokalnych i międzynarodowych jury konkursów sztuki. W latach 2016-2019 była dyrektorką MINoS, ASP w Gdańsku, a w okresie 2011-2018 była oficjalnym reprezentantem World Textile Art Organization w USA.
Stwierdziła, że pogłębiając to co odkryte dodała nowe spojrzenie na połączenie malarstwa i tkaniny, co jest zasługą dla dziedziny, która reprezentuje. – prof. Wojciech Sadley.
Tworzy swoiste psychiczne metafory pejzaży wewnętrznych człowieka oraz zewnętrznych- natury. Analizując przebogaty świat barwy otwiera nam i sobie bramy, także często do aspektu duchowego.. Ujawnia w sposób twórczy – malarskim kodem uniwersalne i potencjalne syntetyczne „Spojrzenie w słońce”. - prof. Andrzej Banachowicz
Cytaty pochodzą ze sprawozdania Komisji Habilitacyjnej Dory Hara.