07 listopada 2022 r.
 
W miniony piątek odbyło się uroczyste otwarcie pokonkursowej wystawy Konkursu Malarskiego "Nokturn" im. Sławomira Karpowicza! Podczas wernisażu ogłoszone zostały wyniki tegorocznej edycji. Wszystkim uczestnikom gratulujemy i zachęcamy do udziału za rok. 
 
Jury w składzie: Jakub Najbart, Anna Karpowicz-Westner, Juliusz Kosin, Wojciech Kopeć, Justyna Smoleń, Olimpia Maciejewska w głosowaniu wyłoniło i przyznało następujące nagrody oraz wyróżnienia.
 
GRAND PRIX : Patryk Staruch
I NAGRODA : Ola Bociańska
II NAGRODA : Artur Wieczerzyński
III NAGRODA : KarolinaŻądło
WYRÓŻNIENIE : Elżbieta Chudy
WYRÓŻNIENIE : Samuel Kłoda
 
Nagrodzonym serdecznie gratulujemy i zapraszamy na tę wyjątkową, międzypokoleniową prezentację do Galerii Białej Centrum Sztuki Współczesnej Solvay w Krakowie. Eskpozycja prezentuje zarówno prace finalistów i finalistek konkursu, jak i obrazy samego Sławomira Karpowicza. Wystawa potrwa do 27 listopada. 
 

07 listopada 2022 r.

4 listopada nastąpiło oficjalne rozpoczęcie współpracy pomiędzy Wydziałem Form Przemysłowych, a marką Rolls-Royce Motor Cars. W ramach przedmiotu Techniki Prezentacyjne, Studentki i Studenci WFP będą realizować temat: „Wizja klucza do Rolls-Royce’a przyszłości”. To przedsięwzięcie na skalę światową. Współpraca w takiej formie jeszcze nigdy wcześniej nie była realizowana.
 
W uroczystej inauguracji projektu uczestniczyły Władze Wydziału: Prof. ASP dr hab. Barbara Widłak (Dziekan WFP), Prof. ASP dr hab. Anna Szwaja (Prodziekan WFP), Prof. ASP dr hab. Agata Kwiatkowska-Lubańska (Prorektor ASP) oraz Przedstawiciele z centrali RRMC: Frank Tiemann (Head of Corporate Communications Central Europe, Central Asia RRMC), Felix Kilbertus (Head of Exterior Design RRMC), Martin Simmet (Designer RRMC) oraz reprezentująca RRMC Warszawa Magdalena Konstantynowicz (PR Manager).
 
Uczestnicy spotkania mieli okazję do zapoznania się z historią i filozofią Marki, skonsultować i pogłębić research, dotyczący pojmowania „Czym jest Rolls-Royce?”. Uzupełnieniem prezentacji i rozmów był obecny podczas wydarzenia Rolls-Royce model Cullinan „Frozen Lakes” (1 z 14 wyprodukowanych).
 
Jak podkreśla Frank Tiemann: „Przedsięwzięcie jest wyjątkowe na skalę światową. Współpraca w takiej formie nie była nigdy wcześniej realizowana”.
 
Projekt ma charakter wewnętrznego konkursu. Autorzy trzech najlepszych koncepcji, będą mieć możliwość odwiedzić serce Marki w Goodwood, UK. Zobaczyć jak powstają produkty Rolls-Royce „szyte na miarę” i odwiedzić studio projektowe. Finalna koncepcja nie musi być obiektem fizycznym. Ideą jest wyzwolenie nieograniczonego potencjału kreatywnego. 

W ramach projektu Studentki i Studenci będą mieć możliwość ścisłej współpracy z projektantami RRMC. Otrzymają wsparcie w postaci wprowadzenia z zagadnienia dotyczące DNA marki, języka stylistycznego, procesu tworzenia, korekt w trakcie trwania projektu. Celem jest stworzenie wspólnej kreatywnej przestrzeni.  

Ze strony Wydziału Form Przemysłowych współpracę prowadzi mgr Fryderyk Zyska — pomysłodawca i organizator.

Gratulujemy i trzymamy kciuki za fantastyczne efekty tej współpracy!

 

autorzy fot. A. Szwaja, Sz. Kiwerski, F. Zyska

4 listopada 2022 r.

W poniedziałek 7 listopada o godz. 18:00 kolejny wernisaż w ramach Open Eyes Art Festival. Tym razem swoje prace zaprezentują Piotr Bożyk i Krzesimir Wiater. Wystawa zatytułowana "Mobile/Stabile" zostanie odsłonięta w Krakowskim Salonie Ekonomicznym (ul. Basztowa 20).

Ruch urealnia się tylko wobec tego co nieruchome. Konfrontacja tego co kinetyczne z tym co statyczne otwiera zmysły i inspiruje.

Obiekty Piotra Bożyka odzwierciedlają proces, w którym tworzy je autor. Są zapisem jego czasu, odzwierciedleniem przeżycia, wspomnieniem dzieciństwa, pięknego gestu, tęsknoty… Czas jest, w ich przypadku, niezbędnym elementem twórczości. Dojrzewanie mechanizmu, który wprawi obiekt w ruch, jest oczekiwaniem na pojawienie się rozwiązania, które jest, ale czeka na swój właściwy moment. Odbiór tych prac jest także swoistym rezonansem odbiorcy z czasem autora. Uruchomienie kinetyki obiektów jest tylko częściowo przewidywalna i w każdym przypadku stanowi wypadkową oddziaływania obiektu, autora, odbiorcy i czasu.

Czy prace Krzesimira Wiatera stanowią kontrapunkt? Nie poruszają się, ale nie znaczy to, że nie wchodzą w relacje z czasem. To odbiorca musi go zatrzymać, żeby doświadczyć wibracji obiektów.

 fot. Klaudyna Schubert

Od dnia 7 listopada 2022 r. wznawiamy stacjonarne konsultacje psychologiczne, w ramach których studenci, doktoranci oraz pracownicy Akademii będą mieli możliwość skorzystania z fachowej, bezpłatnej pomocy.

Otwarty dyżur psychologiczny będzie odbywał się w każdy poniedziałek w godzinach 15:30 - 17:30, w budynku głównym przy Placu Matejki 13, I piętro, pokój nr 115.

Termin i miejsce konsultacji psychologicznych w okresie zamknięcia budynków ASP w Krakowie, tj. od 03.12.2022 – 08.01.2023 oraz 11.02.2023 - 04.03.2023 r. przekażemy w odrębnym komunikacie.

Zachęcamy do wcześniejszego umówienia się na konsultacje stacjonarne, ponieważ osoby umówione będą miały pierwszeństwo uczestnictwa. Istnieje możliwość skorzystania z konsultacji bez wcześniejszego umówienia, jednak w ramach dostępności czasowej psychologa.

Terminy konsultacji stacjonarnych są ustalane indywidualnie. W przypadku chęci zapisu na konsultacje prosimy o przesłanie maila na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. 

Konsultacje prowadzi mgr Karolina Probosz – psycholog.

Wznowienie bezpłatnych, fachowych konsultacji psychologicznych możliwe było dzięki uzyskaniu dofinansowania na realizację projektu pn. „Zwiększenie dostępności Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie dla osób z niepełnosprawnościami”, realizowanego na podstawie umowy o dofinansowanie nr POWR.03.05.00-00-A053/21-00, w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój, Priorytet III, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych, współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

04 listopada 2022 r.

Dom Norymberski i Akademia Sztuk Pięknych zapraszają na cykl projekcji filmów  dokumentalnych - Open Screen. Filmy przybliżają sylwetki współczesnych artystów. Ich emisja będzie odbywać się w auli Akademii Sztuk Pięknych o godzinie 19:00. Zachęcamy do zapoznania się z repertuarem.  Wydarzenie odbywa się w ramach Open Eyes Art Festival. 

8 listopada - film “Ich. Immendorf” - reżyseria: Nicola Graef

W życiu Jörga Immendorffa "ja" jest bezsprzecznie wypisane na duże litery, co pokazuje Nicola Graef w swoim filmie dokumentalnym. W ostatnich dwóch latach przed śmiercią w maju 2007 roku obserwowała malarza i rysuje obraz zadziornego, egocentrycznego artysty, który do śmierci żył dla swojej pracy. To, jak Immendorff przeciwstawiał się ciężkiej chorobie nerwowej, która coraz bardziej ograniczała jego ruchy, kontynuował pracę z pomocą asystentów, żył bez narzekania, czyni z filmu poruszający portret imponującej osoby.

10 listopada - fim “Anselm Kiefer – Over Your Cities Grass Will Grow” - reżyseria: Sophie Fiennes

W 2006 roku na BBC Four pojawił się dziwny program.  Nazywał się on A Pervert's Guide to Cinema i przedstawiał nic innego, jak tylko przystojnego i leniwego słoweńskiego filozofa Slavoja Žižka, który z animuszem opowiadał o swoich ulubionych filmach.  Reżyserka Sophie Fiennes nie narzuciła żadnych ograniczeń na paplaninę Žižka: Nie zadawała mu pytań.  Nie narzucała tematów.  Nie żądała nawet, by filmy, o których mówił Žižek, były uporządkowane chronologicznie lub w jakimkolwiek porządku, który uczyniłby jego analizy bardziej przystępnymi dla laików.  Po prostu pozwoliła mu się tym zająć.  Jej jedyny wkład polegał na tym, że gdy Žižek mówił o Ptakach Hitchcocka (1963), robił to siedząc w motorówce płynącej przez port, a gdy mówił o Rozmowie Francisa Forda Coppoli (1974), robił to z łazienki i balkonu tego samego hotelu, który pojawił się w filmie.

W ciągu czterech lat, które upłynęły od emisji A Pervert's Guide To Cinema, program ten zaczął być postrzegany nie jako dokument o filmie czy seria sprytnie nakręconych wykładów telewizyjnych, ale raczej jako eksperyment w tworzeniu filmów dokumentalnych.  Eksperyment ten polegał na nakręceniu dokumentu o sztuce bez próby wyjaśnienia ani aktu tworzenia, ani owoców tego procesu. Pozwalając Žižkowi rozmawiać o jego ulubionych filmach, Fiennes dystansuje się od obsesji na punkcie biografii i kontekstu, która dominuje w filmowych przedstawieniach sztuki. A Pervert's Guide to Cinema nie był filmem o Žižku ani filmem o filmach, lecz filmowym appercu samego aktu artystycznej kreacji.

W Over Your Cities Grass Will Grow Fiennes powraca do tego samego filozoficznego szablonu, dając nam wgląd w proces twórczy niemieckiego artysty instalacji Anselma Kiefera.  Over Your Cities Grass Will Grow to nie tyle dokument o sztuce, co zaproszenie do oddania czci na nieświęconym ołtarzu szalonego boga.

15 listopada – film „David Hockney: A bigger Picture” - reżyseria: Bruno Wollheim

Dokument był kręcony przez ponad trzy lata. Ukazuje Davida Hockneya, który wraca z Kalifornii, po to aby namalować krajobraz East Yorkshire z dzieciństwa. Wynika to z jego odejścia od fotografii, aby znaleźć odnowę w naturze, pracując po raz pierwszy na zewnątrz, przez pory roku i przy każdej pogodzie. Gdy film osiąga epicki punkt kulminacyjny, wyłania się odkrywczy portret tego, co inspiruje współczesnego największego żyjącego brytyjskiego artystę.

17 listopada – film „Olafur Eliasson” - reżyseria: Jan Schmidt-Garre

Olafur Eliasson urodził się w 1967 roku w Kopenhadze w islandzkiej rodzinie. Jako dziecko większość wolnego czasu spędzał w pracowni ojca, także artysty. Zanim jednak zaczął interesować się sztuką oddawał się innej wielkiej pasji, jaką był taniec, a w szczególności break-dance. Ukończył Królewską Akademię Sztuk Pięknych w Kopenhadze i jako jej stypendysta wyjechał do Nowego Jorku. Po powrocie do Europy osiadł w Niemczech, najpierw w Kolonii, a później w Berlinie, gdzie mieszka i pracuje obecnie. Jest profesorem na Universität der Künste i kieruje utworzonym przez siebie Instytutem Eksperymentów Przestrzennych. Jego berlińska pracownia – Studio Olafur Eliasson – zatrudnia zespół architektów i inżynierów różnych specjalności, którzy pod okiem artysty realizują jego instalacje, wystawy i projekty architektoniczne. W swoich pracach Eliasson wykorzystuje światło, wodę, parę czy wiatr oraz ich wzajemne oddziaływanie. Do jego ulubionych i często używanych materiałów, szczególnie w instalacjach i konstrukcjach przestrzennych, należą lustra, a pojęciem kluczowym, o którym mówi w wywiadzie, jest czas, jako jedna z wielkości fizycznych określających przestrzeń.

Do najważniejszych realizacji Eliassona należą: „The Weather Projekt” w Hali Turbin londyńskiej galerii Tate Modern (2003), „Your Black Horizon” na 51. Biennale w Wenecji (2005), „The New York City Waterfalls” w nowojorskim Central Parku (2008), fasada sali koncertowej Harpa w Reykjaviku (2011). W 2010 roku w Muzeum Martin-Gropius-Bau w Berlinie miała miejsce jego wielka wystawa zatytułowana „Innen Stadt Außen” (Wnętrze Miasto Zewnętrze). W ramach polskiej prezydencji Unii Europejskiej w Warszawie powstał, zaprojektowany przez Olafura Eliassona, pawilon artystyczny „Your Reality Machine” (Maszyna twojej rzeczywistości).

Film w reżyserii Jana Schmidt-Garre’a obejmuje relację z przygotowań Eliassona do wystawy „Notion Motion” w Rotterdamie oraz godzinną rozmowę z artystą, którą prowadzi Adrian Searle, krytyk czasopisma „The Guardian”. 

Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie | pl. Jana Matejki 13, 31-157 Kraków | +48 12 299 20 00 |

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.