Pierwszy raz w historii Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki i historii naszej Akademii zapraszamy do obejrzenia wystawy końcoworocznej wyłącznie w przestrzeni wirtualnej. Ze względu na obecną, trudną sytuację, nie ma możliwości zaprezentowania dokonań naszych studentów w budynkach i pracowniach Akademii Sztuk Pięknych. Wszystko ma swoje dobre i złe strony. Nie zobaczymy się osobiście, prac nie można „dotknąć”, ani poczuć klimatu pracowni artystów i konserwatorów. Można jednak w mgnieniu oka i z każdego miejsca na świecie zajrzeć do naszej wirtualnej galerii, gdzie umieściliśmy wybrane fotografie prezentujące nie tylko efekty prac studentów, ale także kadry z zajęć oraz kilka krótkich filmów.
Pandemia koronawirusa i związane z nią czasowe ograniczenie funkcjonowania Akademii zaskoczyła wszystkich. Sytuacja była szczególnie trudna dla Wydziału Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki, gdzie wiele zajęć musi być realizowanych na miejscu, w pracowniach. Z jednej strony konieczny jest dostęp do narzędzi i aparatury badawczej, takiej jak mikroskop elektronowy czy makro skaner fluorescencji rentgenowskiej. Z drugiej - pracujemy przy wspaniałych dziełach – gotyckich obrazach tablicowych, kruchych obiektach na papierze, monumentalnych rzeźbach kamiennych. Ich bezpieczeństwo wymaga kontrolowanych warunków pracowni. Niektóre ćwiczenia, np. odbywające się w obiektach zabytkowych przy konserwacji malowideł ściennych, wiążą się oczywiście z obecnością w przestrzeni publicznej.
Nie tylko jednostki prowadzące praktyczne zajęcia z zakresu konserwacji musiały zmierzyć się z niespodziewaną i nową rzeczywistością. Za przykład może posłużyć tu Pracownia Technologii i Technik Malarskich Organicznych, której studenci na III i IV roku wykonują kopie historycznych dzieł, zgłębiając tajniki warsztatowe i artystyczne dawnych mistrzów. Zazwyczaj zajęcia odbywają się w przestrzeniach muzealnych, korzystając z uprzejmości Muzeum Narodowego w Krakowie, Zamku Królewskiego na Wawelu czy Muzeum Collegium Maius, dzięki czemu kopiści mają szanse dostrzec warstwowe niuanse laserunków, różnice faktury powierzchni, delikatne przejścia barwne – wszystkie detale ginące na fotografii. Tymczasem niespełna miesiąc po rozpoczęciu drugiego semestru zamknięta została nie tylko Akademia, ale też wszystkie muzea i galerie.
To rozwarstwienie roku akademickiego na semestr „rzeczywisty” i semestr „wirtualny” widoczne jest na wystawie końcoworocznej. W pierwszym semestrze studenci realizowali swoje zadania tak, jak w latach poprzednich. W drugim Wydział Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki stanął przed bezprecedensowym zadaniem przestawienia swojej działalności na zupełnie inne tory. Praktyka konserwatorska, tak bardzo osadzona w materialnej sferze dzieła sztuki, przy wejściu w świat wirtualny napotyka przeszkody nieznane np. sztuce cyfrowej czy przedmiotom projektowym, dla których jest to naturalne środowisko. Naszym Pracowniom udało się jednak odpowiedzieć na to wyzwanie, wykorzystując informatyczną infrastrukturę Akademii i własną kreatywność.
Przede wszystkim postawiliśmy na wykłady online, których zakres i liczbę zwiększyliśmy w stosunku do dotychczasowej praktyki. Część ćwiczeń została zmodyfikowana pod kątem nauczania zdalnego, a pozostałe zadania praktyczne zostały zrealizowane po powrocie do wydziałowych pracowni. Nasza Katedra Sztuk Pięknych prowadziła konsultacje przy powstających obrazach, rysunkach i rzeźbach, wychodząc naprzeciw studentom z utrudnionym dostępem do Internetu i umożliwiając kontakt telefoniczny.
Jak co roku na wystawie końcoworocznej prezentujemy dokumentację fotograficzną studenckich zajęć terenowych z konserwacji malowideł ściennych, prowadzonych w zabytkowych kościołach i pałacach Dolnego Śląska w minionym roku akademickim. Tym razem można również zobaczyć film zapowiadający akcję ratowania malowideł w zrujnowanej kaplicy kościoła p.w. św. Wawrzyńca w Rapocinie, zainicjowaną przez studentów V roku i prowadzoną we współpracy z Politechniką Krakowską. Część projektowa tego działania powstała w ramach zajęć w Pracowni Projektowania Konserwatorskiego.
-
001 PKRDP fot WWozniak korekta przy obiekcie
Korekta przy zabytkowej rzeźbie drewnianej polichromowanej, fot. Wawrzyniec Woźniak
Korekta przy zabytkowej rzeźbie drewnianej polichromowanej, fot. Wawrzyniec Woźniak
-
Studentki III roku podczas scalania kolorystycznego obrazów, fot. Marta Lempart-Geratowska002 PKiRMnP studentki III rokuStudentki III roku podczas scalania kolorystycznego obrazów, fot. Marta Lempart-Geratowska
-
003 PKRKCiS Studentka III roku
Studentka przy pracy w czasie uzupełniania ubytków formy, fot. Marek Wawrzkiewicz
Studentka przy pracy w czasie uzupełniania ubytków formy, fot. Marek Wawrzkiewicz
-
004 PKiRMS fot KMolga zajecia terenowe w Klodzku 06 2019
Badania konserwatorskie nawarstwień ściennych wykonywane przez studentów III roku w kościele pw. św. Mikołaja w Doboszowicach, czerwiec 2019, fot. Karolina Molga
Badania konserwatorskie nawarstwień ściennych wykonywane przez studentów III roku w kościele pw. św. Mikołaja w Doboszowicach, czerwiec 2019, fot. Karolina Molga
-
005 PKiRMnD fot UHanusek zabieg klejenia podobrazia
Zabieg klejenia podobrazia drewnianego, fot. Uta Hanusek
Zabieg klejenia podobrazia drewnianego, fot. Uta Hanusek
-
006 PKMNPP fot AMarecka dyplom historyczne plakaty
Dyplom w Pracowni Konserwacji Malowideł na Podłożu Papierowym, dotyczący badań i konserwacji historycznych plakatów z Biblioteki Głównej ASP, fot. Agnieszka Marecka
Dyplom w Pracowni Konserwacji Malowideł na Podłożu Papierowym, dotyczący badań i konserwacji historycznych plakatów z Biblioteki Głównej ASP, fot. Agnieszka Marecka
-
007 PPIRMS fot MBlaszczyk transfer malowid a Marcina Maciejowskiego
Transfer malowidła Marcina Maciejowskiego podczas zdejmowania licowania, IV rok, fot. Marcin Błaszczyk
Transfer malowidła Marcina Maciejowskiego podczas zdejmowania licowania, IV rok, fot. Marcin Błaszczyk
-
008 PWiS fot EBernady kopia farbami szkliwnymi
Wykonywanie kopii tonda w technice farb szkliwnych, IV rok, fot. Edyta Bernady
Wykonywanie kopii tonda w technice farb szkliwnych, IV rok, fot. Edyta Bernady
-
009 PKiRMnP dyplomant
Dyplomant podczas usuwania nawarstwień z lica obrazu, fot. Marta Lempart-Geratowska
Dyplomant podczas usuwania nawarstwień z lica obrazu, fot. Marta Lempart-Geratowska
-
010 PKAMF fot KNiedzielska prostowanie archiwalnych negatywo w fotograficznych
Studentka podczas procesu prostowania archiwalnych negatywów fotograficznych, fot. Karina Niedzielska
Studentka podczas procesu prostowania archiwalnych negatywów fotograficznych, fot. Karina Niedzielska
-
011 PTTR fot EBernady zlocenie
Wykonanie polichromii w technice tempery kazeinowej, III rok, fot. Edyta Bernady
Wykonanie polichromii w technice tempery kazeinowej, III rok, fot. Edyta Bernady
-
012 PTTMM fot TCiesielska malowanie fresku w technice bizantynskiej
Studentka podczas malowania fresku w technice bizantyńskiej, fot. Tanita Ciesielska
Studentka podczas malowania fresku w technice bizantyńskiej, fot. Tanita Ciesielska
-
013 PTiTMO kopia z orygina u etap kon cowy
Kopia z oryginału, etap końcowy wykonywany w pracowni ASP na podstawie wcześniej namalowanej kopii, IV rok, fot. Matylda Zielińska
Kopia z oryginału, etap końcowy wykonywany w pracowni ASP na podstawie wcześniej namalowanej kopii, IV rok, fot. Matylda Zielińska
-
014 PTTR fot EBernady kopia w drewnie
Rzeźbienie kopii w drewnie lipowym, IV rok, II rok, fot. Tanita Ciesielska
Rzeźbienie kopii w drewnie lipowym, IV rok, II rok, fot. Tanita Ciesielska
-
015 PDKMiR fot IPawelska ogladamy Miraculum
Studentki III roku oceniają stan zachowania malowidła, fot. Irma Pawelska
Studentki III roku oceniają stan zachowania malowidła, fot. Irma Pawelska
-
016 PRW Anna Bladek temat wlasny.jpg
Anna Błądek, II rok, „Temat własny"
Anna Błądek, II rok, „Temat własny"
-
017 PR Beata Walczak Wiezy
Beata Walczak, IV rok, „Więzy"
Beata Walczak, IV rok, „Więzy"
-
018 PM Kinga Krawczyk zadanie Azyl
Kinga Krawczyk, II rok, zadanie: „Azyl"
Kinga Krawczyk, II rok, zadanie: „Azyl"
-
019 PRW Karolina Kuchno sekwencje filmowe lsnienie.jpg
Karolina Kuchno, IV rok, „Sekwencje filmowe: Lśnienie”
Karolina Kuchno, IV rok, „Sekwencje filmowe: Lśnienie”
-
020 PM Justyna Samborska zestawienie 3 zadan
Justyna Samborska, IV rok, zestaw 3 zadań ( od lewej): „Autoportret nieoczywisty”, „Moje okno na świat", "Azyl"
Justyna Samborska, IV rok, zestaw 3 zadań ( od lewej): „Autoportret nieoczywisty”, „Moje okno na świat", "Azyl"
W ramach wystawy końcoworocznej zamieściliśmy również fotografie z IV Międzynarodowej Konferencji Konserwatorskiej Studencko-Doktoranckiej zorganizowanej przez Koło Naukowe WKiRDS, Samorząd Studentów Wydziału Konserwacji oraz Samorząd Doktorantów ASP im. Jana Matejki w Krakowie w dniach 6-8 listopada 2019 roku. Drugą prezentowaną na wystawie inicjatywą Koła Naukowego WKiRDS był cykl wykładów gościnnych, m.in. o praktykach muzealnych za granicą, konserwacji sztuki cyfrowej w kontekście konferencji Media Art Preservation MAPS2020 czy spotkanie z Panem Filipem Gawlińskim dotyczące ochrony architektury drewnianej.
Zapraszamy na stronę Wydziału Konserwacji do obejrzenia przygotowanego przez nas materiału ilustrującego przekrojowo zmagania studentów w roku akademickim 2019/2020. https://wk.asp.krakow.pl/wystawa2020/