21 lipca 2023 r.
W nadchodzących miesiącach w Sieni Matejkowskiej oraz w sklepie Artstore będzie możliwość skorzystania z wakacyjnych akcji promocyjnych. W specjalnej ofercie znajdą się najnowsze publikacje Wydawnictwa ASP z rabatem 30%, natomiast starsze publikacje będą dostępne z rabatem 50%.
Najbliższy tydzień rabatowy rozpoczyna się 24 lipca i potrwa do niedzieli 30 lipca 2023 r.. Sień Matejkowska w tym okresie będzie otwarta od poniedziałku do piątku, w godz. 14.00-17.00 oraz w sobotę, w godz. 10.00-13.00. Zachęcamy do odwiedzenia nas osobiście i skorzystania z okazji przy ul. Basztowej 18.
Od poniedziałku do niedzieli, na zakupy w cenach promocyjnych, zapraszamy również do sklepu Artstore: www.artstore.asp.krakow.pl/books
21 lipca 2023 r.
Zarząd Główny Związku Polskich Artystów Plastyków ogłasza konkurs ofert na najem pracowni rzeźbiarskiej przy ulicy Emaus 20/3.
Zapoznanie się ze stanem technicznym Pracowni będzie możliwe w dniu 24.07.2023 r., po uprzednim zgłoszeniu takiego zapotrzebowania. Istnieje możliwość zapoznania się ze stanem technicznym lokalu w innym terminie. Zgłoszenia, o którym mowa w zdaniu powyżej, należy dokonać telefonicznie, za pośrednictwem biura ZG ZPAP pod nr 22 621 01 37 , 602 797 284.
Warunki i tryb konkursu dostępne są na www.
Szczegóły ogłoszenia dostępne są na www.
12 lipca 2023 r.
Polska Akademia Nauk uruchomiła Elektroniczny System Wyborczy PAN (ESWPAN) na potrzeby wyborów do komitetów naukowych PAN rozpoczynających swoją kadencję w 2024 roku. Wybory członków i członkiń 78 komitetów rozpoczną się 18 października 2023 r. Może w nich wziąć udział ponad 35 tys. uprawnionych do głosowania samodzielnych pracowników naukowych. Mogą oni już teraz rejestrować się na stronie ESWPAN. Akademia Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie zachęca swoich pracowników, którzy pragną aktywnie włączyć się w społeczny ruch nauki do zgłaszania swoich kandydatur.
Komitety naukowe PAN stanowią jedyną reprezentację krajowych mikro-środowisk naukowych wyłanianą w demokratycznych wyborach. Zrzeszają specjalistki i specjalistów z różnych obszarów nauki i tworzą przestrzeń dla wymiany intelektualnej i budowania relacji między uczonymi.
Obecne kadencje Komitetów Naukowych Polskiej Akademii Nauk upływają między styczniem a majem 2024 r., dlatego rejestracja wyborców rozpoczęła się już 5 lipca br. i będzie trwała do 6 października. 17 października nastąpi ogłoszenie list wyborczych, zaś same wybory odbędą się w dniach 18-31 października 2023 r. Ogłoszenie wyników planowane jest w dniu 20 listopada 2023 r. Nowy regulamin wyborów, przyjęty uchwałą podczas posiedzenia Prezydium PAN w dniu 4 lipca 2023 r., oraz harmonogram wyborów są dostępne na stronie PAN.
6 lipca 2023 r.
MŁODA AKADEMIA to cieszący się popularnością, całoroczny kurs artystyczny dla dzieci i młodzieży Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Na czas wakacji przygotowaliśmy jego krótszą, intensywną odsłonę. Od 24 do 29 lipca warsztaty artystyczne dla dwóch grup wiekowych (7-11 oraz 12-16 lat) odbywać się będą codziennie!
MŁODA AKADEMIA to więcej niż zwykłe warsztaty plastyczne – to konsekwentny, wypracowany przez doświadczonych akademickich wykładowców i dydaktyków autorski program, dzięki któremu młodzi adepci malarstwa i rysunku stawiają kolejne kroki w świecie sztuk plastycznych. Podczas wakacji ofertę kursu postanowiliśmy zaproponować także w skondensowanej formule. Sześć dni to czas intensywnej pracy nad rozwojem kreatywności i warsztatu, nauki nowych narzędzi i szerszego spojrzenia na sztukę pod okiem doświadczonych dydaktyków krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zapisy odbywają się w module 2-dniowym, przy czym istnieje możliwość zapisania się na wszystkie dni warsztatowe.
To już druga odsłona zajęć. W czasie ferii z najmłodszymi uczestnikami i uczestniczkami rozpoczęliśmy artystyczną podróż od czasów prehistorycznych poprzez starożytny Egipt, Grecję, Rzym, dotykając też opowieści biblijnych. Starsza grupa pracowała nad rozwojem warsztatu rysunkowego i malarskiego poprzez naukę obserwacji, szkicu, kompozycji aż po studium martwej natury i modela. Rezultaty tych działań zaprezentowaliśmy podczas dużej wystawy podsumowującej kursy artystyczne „Młoda Akademia” w gmachu głównym budynku ASP w Krakowie. Przed nami dalsza odsłona artystycznych poszukiwań!
24-29 lipca, godz. 11.00 – 15.00
Zapisy na warsztaty odbywają się w module dwudniowym. Każdy uczestnik i uczestniczka może zapisać się na wybrane zajęcia, które będą odbywały się dzień po dniu: 24 oraz 25 lipca, 26 oraz 27 lipca, 28 oraz 29 lipca.
Kurs MŁODA AKADEMIA. WAKACJE nie jest bezpośrednią kontynuacją programową wcześniejszych jego odsłon. Do zapisów nie jest niezbędne uczestnictwo w poprzednich odsłonach kursu. Zapraszamy wszystkich zainteresowanych odbiorców w wieku 7-16 lat.
Zapisów należy dokonać za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego.
Zapisy obowiązują do momentu wyczerpania miejsc. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszenia. Uwaga: ze względu na ograniczoną liczbę miejsc samo wysłanie zgłoszenia za pośrednictwem formularza nie oznacza przyjęcia na warsztaty. O dokonaniu rezerwacji miejsca i szczegółach płatności poinformujemy mailowo, a ostateczny zapis na zajęcia odbędzie się po dokonaniu płatności.
Udział w kursie jest równoznaczny z akceptacją jego regulaminu dostępnego na www.
Koszt zajęć wynosi 60 zł za godzinę. Ceny obowiązują dla obu grup wiekowych.
24-25 lipca, 11:00-15:00 – 480 zł
26-27 lipca, 11:00-15:00 – 480 zł
28-29 lipca, 11:00-15:00 – 480 zł
W przypadku zapisania się na wszystkie dni warsztatowe uczestnik otrzymuje 10% zniżki. Koszt uczestnictwa w całym kursie wynosi wówczas 1296 zł. Istnieje możliwość płatności za całość kursu w dwóch ratach (po 648 zł).
Kwota obejmuje: uczestnictwo w warsztatach, opiekę artystyczną i pedagogiczną, wszystkie plastyczne materiały niezbędne w trakcie zajęć, codzienne przekąski oraz napoje.
Regulamin oraz szczegółowy program warsztatów dostępny jest na www.
Na fotografii: Rektor ASP, prof. Andrzej Bednarczyk wraz z uczestnikami i uczestniczkami kursów Młoda Akademia podczas wernisażu wystawy prac młodzieży i dzieci MŁODA AKADEMIA w ASP w Krakowie. Więcej tu…
dotyczyć będzie epok średniowiecza i gotyku w kontekście zagadnień związanych z historią sztuki. Uczestnicy i uczestniczki, poprzez działania artystyczne, poznają podstawowe pojęcia, idee oraz tendencje, ale także związek następujących po sobie zmian w historii i kulturze.
Autorka i prowadząca: dr Izabela Biela (Wydział Malarstwa, ASP w Krakowie).
Wszystkie zajęcia odbywają się w godzinach 11.00-15.00 w gmachu głównym Akademii Sztuk Pięknych, pl. Matejki 13.
Liczba osób w grupie: 15
Pierwsze zajęcia będą historią powstania Cesarstwa Rzymskiego. Prześledzimy jego narodziny, lata świetności oraz drogę do upadku. Opowiemy je za pośrednictwem… monety! Pieniądz, który trafił wówczas do obiegu, wywarł ogromny wpływ na kulturę. Zaprojektujemy więc płaskorzeźby i wyrzeźbimy monety w glinie, a o samym upadku Imperium opowiemy za pomocą barwnego kolażu realizowanego w różnych technikach plastycznych.
Podczas zajęć poznamy historię sztuki wczesnochrześcijańskiej za pomocą różnorodnych technik. Stworzymy najsłynniejszą ikonografię tego czasu – dobrego pasterza, za pomocą techniki sgraffito, przy użyciu różnorodnych narzędzi. Będziemy także tworzyć wizerunek sarkofagu pierwszych chrześcijan. To właśnie na sarkofagach zapisana jest historia czasów wczesnochrześcijańskich, stanowiących inspirację do tej części kursu.
W trakcie zajęć porozmawiamy o tym, jak tworzyły się państwa i jaką rolę w tym procesie odgrywała kultura i religia. Tworząc ilustrację nieba w Bizancjum, poznamy technikę mozaiki. Wymyślimy i stworzymy wielkoformatową grę planszową, umieszczając w niej prawdziwe średniowieczne przygody, pułapki i niespodzianki... Podczas pracy dowiemy się również, m.in. gdzie i kiedy powstało państwo polskie, poznamy zwyczaje plemienne i przestudiujemy, jakie niebezpieczeństwa czyhały na naszych przodków. Będziemy pracować w różnych technikach, m.in. kolażu, rysunku, plasteliny. Stworzenie gry planszowej będzie nie tylko okazją do kreatywnej zabawy, ale także do pracy nad różnorodnymi technikami plastycznymi, pracą projektową i zespołową.
jest pogłębionym kursem, podczas którego będziemy zgłębiać różnorodne techniki malarskie i rysunkowe. Zaczniemy od szkicowania, a następnie przystąpimy do działań nad kolejnymi etapami tworzenia prac artystycznych. Tematem prac będzie martwa natura, model oraz wyobraźnia, a same realizacje młodych artystów powstawać będą z użyciem zróżnicowanych technik (węgiel, ołówek, tusz, pastele, sepia, akwarela, akryl i inne). W ciągu 6 dni młodzież, przy wsparciu doświadczonej dydaktyczki i malarki, prof. ASP, Edyty Sobieraj, popracuje nad szeregiem twórczych umiejętności i technik artystycznych. Intensywny kurs stanowi dobre podwaliny dla rekrutacji do uczelni artystycznych, lecz koncentruje się na szerokim rozwoju warsztatu artystycznego i świadomości twórczej.
Autorka i prowadząca: dr hab. prof. ASP Edyta Sobieraj (Wydział Malarstwa, ASP w Krakowie)
Zajęcia odbywają się codziennie w godz. 11.00-15.00 w Pracowni Olgi Boznańskiej – Biurze Karier ASP na ul. Piłsudskiego 21.
Liczba osób w grupie: 15
Zajęcia polegają na nauce szkicowania, komponowania oraz bardziej pogłębionego rysunkowego studium przedmiotu oraz kompozycji z przedmiotami. Praca z wykorzystaniem różnych technik rysunkowych oraz malarskich, z wykorzystaniem narzędzi: ołówek, węgiel, tusz, pastel, akwarela. Pierwsze próby kolorystyczne (szukanie relacji barwnych i walorowych).
Podczas zajęć wykonamy zadania z kompozycji, pierwsze szkice, będziemy szukać proporcji i relacji między przedmiotami, ich materią i strukturą. Dodatkowo, zajęcia z modelką – szkice, rysowanie postaci, pierwsze próby portretowe. Narzędzia używane podczas kursu: akryl, płótno oraz techniki rysunkowe na papierze.
Dla osób uczestniczących w całym kursie będzie możliwość dodatkowej kontynuacji i pogłębienia wcześniejszych ćwiczeń.
Praca nad próbą uchwycenia ruchu przy zmieniających się pozach modelki oraz nad motywem postaci w aranżacji przestrzennej. Narzędzia: akwarela oraz wszelkie techniki rysunkowe.
Dla osób uczestniczących we wcześniejszych zajęciach – kontynuacja zadań oraz wykorzystanie nowych technik, dla uczestników wyłącznie 2-dniowego spotkania – zapoznanie się z podstawowymi technikami rysunkowymi I malarskimi.
Zajęcia są prowadzone z uwzględnieniem indywidualnych zdolności, poziomu i doświadczenia. zapisanych uczestników. Osoby uczestniczące w całym cyklu zajęć mają możliwość kontynuacji poszczególnych zadań i ich konsekwentnego pogłębiania
Więcej informacji o naszych dotychczasowych wydarzeniach i kursach znajdziesz na www.
Podejmując inicjatywę zapoczątkowaną w ostatnich latach przez cztery uczelnie polskie, kształcące konserwatorów i restauratorów dzieł sztuki, kontynuujemy współpracę naszych ośrodków i promocję wybitnych absolwentów w drugim już konkursie "Najlepsze dyplomy na kierunku Konserwacja i Restauracja Dzieł Sztuki w Polsce" - (absolwenci roczników 2020/21, 2021/22). Celem Konkursu jest spotkanie w gronie środowiska naukowego, wspólne dyskusje i wymiana doświadczeń ale przede wszystkim ocena działalności artystyczno-naukowej absolwentów, interdyscyplinarności kierunku i podejmowanych przez dyplomantów wyzwań.
Zgodnie z Regulaminem, spośród nominowanych do konkursu prac, jury nagrodziło w głosowaniu jawnym trzy osoby. Laureat pierwszego miejsca otrzymuje nagrodę pieniężną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 15000 zł. Nagrody finansowe za kolejne dwa miejsca ufundowali Stowarzyszenie na Rzecz Ochrony Dziedzictwa Kulturowego „Kon-Takt” z nagrodą w wysokości 4000 zł, oraz JM Rektor Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie prof. Andrzej Bednarczyk z nagrodą w wysokości 3000 zł. Przyznano także cztery wyróżnienia - po jednym wyróżnieniu dla uczestnika konkursu z każdej uczelni.
Wyniki konkursu:
I miejsce: Filip Łazarczyk, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Praca magisterska/Praktyczna Problemy konserwacji stylizowanej Kolumny z Baranem z dawnego ogrodu Bolesława i Marii Cybisów, ze zbiorów Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie
Promotor: dr hab. Wiesław Procyk, prof. ASP
Katedra Konserwacji i Restauracji Rzeźby i Elementów Architektury
Praca magisterska/Aneks konserwatorski Konserwacja i restauracja rzeźby drewnianej polichromowanej Matka Boska z Dzieciątkiem ze zbiorów Muzeum Archidiecezjalnego we Wrocławiu
Promotor: prof. dr hab. Krzysztof Chmielewski
Katedra Konserwacji i Restauracji Malarstwa na Podłożach Ruchomych i Rzeźby Drewnianej Polichromowanej
Praca magisterska/Praca teoretyczna Zagadnienia związane z polichromią na przykładzie rzeźby gotyckiej
Promotor: dr Marcin Zgliński, prof. ASP
Międzywydziałowa Katedra Historii i Teorii Sztuki.
Praca magisterska/Aneks artystyczny Dyptyk
Promotor: dr hab. Grzegorz Stachańczyk, prof. ASP
Katedra Kształcenia Ogólnoplastycznego
II miejsce: Justyna Latoń, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
Tytuł pracy: Problematyka metody taszlowania na przykładzie konserwacji marmurowej kompozycji rzeźbiarskiej
z grobowca rodziny Sennewaldt
Promotor: dr Mariusz Wrona
Pracownia Konserwacji i Restauracji Rzeźby Kamiennej, Stiuku i Ceramiki
III miejsce: Joanna Gorzałczany, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Część konserwatorsko-artystyczna pracy dyplomowej magisterskiej Dokumentacja Prac Konserwatorskich i Restauratorskich, „Epitafium” Józef Szajna ok. 1966 r.
Opiekun pracy dyplomowej: Dr hab. Sławomir Kamiński, prof. UMK
Część teoretyczno-badawcza pracy dyplomowej magisterskiej Opracowanie metodyki interpretacji nieinwazyjnych badań zapraw dziewiętnastowiecznych obrazów na podłożu płóciennym za pomocą przenośnego
spektrometru XRF
Opiekun pracy dyplomowej: dr hab. Mirosław Wachowiak, prof. UMK
Wyróżnienie: Katarzyna Lis-Witalis, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie
Tytuł pracy: Polichromia ścienna drewnianego kościoła w Haczowie (1494 r.). Wpływ ingerencji konserwatorskich
z II poł. XX wieku na współczesny odbiór materii malarskiej
Promotor: dr hab. Jarosław Adamowicz, prof. ASP
Pracownia Konserwacji i Restauracji Malowideł na Drewnie
Wyróżnienie: Daria Maciąg, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Część konserwatorsko-artystyczna pracy dyplomowej magisterskiej – Konserwacja i restauracja chrzcielnicy drewnianej z 1884 roku, autorstwa Johanna Gaedke, z kościoła pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Drawnie
Promotor: dr hab. Jacek Stachera, prof. UMK
Katedra Konserwacji-Restauracji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej UMK
Część teoretyczno-badawcza pracy dyplomowej magisterskiej – Projekt konserwatorski dla kościoła
pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Drawnie wraz z dokumentacją badań
Promotor: dr Joanna M. Arszyńska, Katedra Konserwacji-Restauracji Malarstwa i Rzeźby
Polichromowanej UMK
Aneks do pracy dyplomowej magisterskiej – Restauracja obrazu olejnego na płótnie pt. Serce Pana Jezusa, nieznanego autora, z Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Mikołaja w Reptach Śląskich
Promotor: dr hab. Elżbieta Szmit-Naud, Katedra Konserwacji-Restauracji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej UMK
Wyróżnienie: Magdalena Żmuda, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Praca magisterska/Praktyczna Problematyka konserwacji silnie przesuszonej tkaniny jedwabnej
na przykładzie obiektu przestrzennego z Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej. Parasol; nr inw. MPH-253
Promotor: dr Monika Stachurska Katedra Konserwacji i Restauracji Tkanin Zabytkowych
Praca magisterska/Praca teoretyczna Parasol – modny dodatek XIX-wiecznej elegantki
Promotor: dr Anna Oleńska Międzywydziałowa Samodzielna Katedra Kształcenia Teoretycznego
Praca magisterska/Aneks artystyczny Monument
Promotor: prof. dr hab. Artur Krajewski, Katedra Kształcenia Ogólnoplastycznego
Wyróżnienie: Pola Birger, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu
Część A1 (Dokumentacja prac konserwatorskich i restauratorskich) Konserwacja i restauracja trzech tond witrażowych z XVII wieku, malowanych emaliami, osadzonych w sześciobocznym szkleniu witrażowym, wpisanych do rejestru zabytków pod numerem 1396 B, pochodzących z okna o numerze I w kościele pw. Narodzenia św. Jana Chrzciciela w Nowych Dworach
Część A2 (Dokumentacja kopii) Kopia tonda witrażowego z XVII wieku, malowanego emaliami, osadzonego
w sześciobocznym szkleniu witrażowym, wpisanego do rejestru zabytków pod numerem 1396 B, z okna o numerze I w kościele pw. Narodzenia św. Jana Chrzciciela w Nowych Dworach. Pastisz tonda malowanego emaliami, osadzony w sześciobocznym szkleniu witrażowym, o cechach charakterystycznych dla witraży nowożytnych malowanych emaliami z początku XVII wieku
Promotor części A1 i A2: dr hab. Marcin Czeski
Pracownia Konserwacji i restauracji witraży
Część B (Praca teoretyczna) Witraże fundacyjne przełomu XVI i XVII wieku z terenów Pomorza, Brandenburgii, Prus Królewskich i północnej Wielkopolski
Promotor części B: dr Ewa Łukaszewicz-Jędrzejewska